Merkantil studentereksamen
Thomas Lagermand Lundme: Stenbroer (uddrag).
Fra romanen
Stenbroer (2021). Forlaget Vandkunsten. ISBN: 9788776956622.
Adam Oehlenschläger: "Aftensang".
Digt fra Poetiske skrifter (1805). Her
versionen fra Adam Oehlenschläger: Poetiske Skrifter, F.L.
Liebenberg (red.), Selskabet til Udgivelse af Oehlenschlägers Skrifter, Bd. 19,
(1860).
Caspar David Friedrich: Drømmeren (ruinerne af Oybin kloster) (1835).
Adrian Hughes: "Til mine sønner efter min død".
Fra podcasten Mors
afskedsbrev. Danmarks Radio. (2021).
Danmark – et cykelland.
Kampagnefilm fra VisitDenmark.
(2021).
Suzette Frovin: ”Det moderne samfund har kun ét svar på lykke, og det er mere. Men jeg vil ikke mere”. Berlingske, den 26. juli 2022.
Foretag en analyse af ”Det moderne samfund har kun ét svar på lykke, og det er mere. Men jeg vil ikke mere” med særligt fokus på sprog og argumentation. Vurdér kronikkens gennemslagskraft, og diskutér afslutningsvis kronikkens hovedsynspunkter.
Tekstgrundlag:
Tekst 6: | Suzette
Frovin: ”Det moderne samfund har kun ét svar på lykke, og det er mere. Men
jeg vil ikke mere”. |
Kronik i
Berlingske, den 26. juli 2022. |
Analyse, vurdering og diskussion I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. I diskussionen skal du forholde dig argumenterende, nuanceret og reflekteret til tekstens overordnede problemstilling. |
Foretag en analyse af kampagnefilmen Danmark - et cykelland. Vurdér kampagnefilmens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 5: | Danmark – et cykelland. |
Kampagnefilm fra VisitDenmark, 2021. Vist på sociale medier. | |
Varighed: 2 min.
og 55 sek. |
Analyse og vurdering I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Foretag en analyse af ”Til mine sønner efter min død” (uddrag) med særligt fokus på fortæller, komposition og genre. Vurdér podcastens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 4: | Adrian Hughes: "Til mine sønner efter min død” (uddrag). |
Første afsnit fra DR-podcasten Mors afskedsbrev, 2021. | |
Varighed: 17 min.
og 04 sek. |
Analyse og vurdering I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Foretag en analyse og fortolkning af ”Aftensang” og Drømmeren (ruinerne af Oybin kloster). Sammenlign teksterne, og perspektivér dem litteraturhistorisk.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: | Adam Oehlenschläger: ”Aftensang”. |
Digt fra samlingen Poetiske
Skrifter, 1805. |
Tekst 3: | Caspar
David Friedrich: Drømmeren (ruinerne af Oybin kloster). |
Oliemaleri, 27 x 21
cm.,1835. |
Analyse, fortolkning, sammenligning og perspektivering I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I en sammenligning skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Foretag en analyse og fortolkning af Stenbroer (uddrag). I din analyse skal du have særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler. Perspektivér til tendenser i samtidens litteratur.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: | Thomas Lagermand Lundme: Stenbroer (uddrag). |
Fra romanen
Stenbroer, 2021. |
Analyse, fortolkning og perspektivering I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Opgavesættet består af fem opgaver. Du skal kun besvare én af opgaverne.
Foretag en analyse og fortolkning af Stenbroer (uddrag). I din analyse skal du have særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler. Perspektivér til tendenser i samtidens litteratur.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: | Thomas Lagermand Lundme: Stenbroer (uddrag). |
Fra romanen Stenbroer,
2021. |
Analyse, fortolkning og perspektivering I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Foretag en analyse og fortolkning af ”Aftensang” og Drømmeren (ruinerne af Oybin kloster). Sammenlign teksterne, og perspektivér dem litteraturhistorisk.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: | Adam Oehlenschläger: ”Aftensang”. |
Digt fra samlingen Poetiske
Skrifter, 1805. |
Tekst 3: | Caspar David Friedrich: Drømmeren (ruinerne af Oybin kloster). |
Oliemaleri, 27 x 21
cm.,1835. |
Analyse, fortolkning, sammenligning og perspektivering I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I en sammenligning skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Foretag en analyse af ”Til mine sønner efter min død” (uddrag) med særligt fokus på fortæller, komposition og genre. Vurdér podcastens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 4: | Adrian Hughes: "Til mine sønner efter min død” (uddrag). |
Første afsnit fra DR-podcasten Mors afskedsbrev, 2021. | |
Varighed: 17 min.
og 04 sek. |
Analyse og vurdering I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Foretag en analyse af kampagnefilmen Danmark - et cykelland. Vurdér kampagnefilmens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 5: | Danmark – et cykelland. |
Kampagnefilm fra VisitDenmark, 2021. Vist på sociale medier. | |
Varighed: 2 min.
og 55 sek. |
Analyse og vurdering I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Foretag en analyse af ”Det moderne samfund har kun ét svar på lykke, og det er mere. Men jeg vil ikke mere” med særligt fokus på sprog og argumentation. Vurdér kronikkens gennemslagskraft, og diskutér afslutningsvis kronikkens hovedsynspunkter.
Tekstgrundlag:
Tekst 6: | Suzette Frovin: ”Det moderne samfund har kun ét svar på lykke, og det er mere. Men jeg vil ikke mere”. |
Kronik i
Berlingske, den 26. juli 2022. |
Analyse, vurdering og diskussion I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. I diskussionen skal du forholde dig argumenterende, nuanceret og reflekteret til tekstens overordnede problemstilling. |
Tirsdag den 16. maj 2023
Kl. 9.00-14.00